Vanaf uluru

27 juli 2018 - Yulara, Australië

Sorry. Gewoon geen tijd voor verhalen. Wat maken we veel mee. Met foto's en filmpjes wel wat laten zien. Maar ik pak de draad weer op.

Uluru voor de aboriginals en ayers rock voor de Aussies. Het heeft al enkele dagen stevig gewaaid en dan is de beklimming gesloten. Zo ook toen wij aankwamen. We wisten dat al want de vorige avond hebben we een prachtige sunset beleefd bij de berg.
We hebben de wandelinbg van 12km rond de berg gedaan. Moe stoffig en droog hebben we de ronde afgerond. En tot onze stomme verbazing was de poort voor de beklimming open. Dus een hele snelle lunch om door de poort te kunnen. En toen omhoog. Echt zwaar en vooral levensgevaarlijk. Er zijn al 38 mensen overleden bij een beklimming sinds de o lening en al talloze gewonden. Dit zou in Europa echt nergens mogeli ik zijn gemaakt.
Maud en ik omhoog en als j e denkt dat j e het ergste h ebt gehad blijk je op de h elft te zijn.
Na anderhalf uur staan we met een select g gezelschap bovenop uluru. Heel stil eigenlijk want een h wel bijzondere plaats wel. Enfin twee uur later dus een sp ectaculaire ervaring rijker aan de vo et v an de rots.
Later krijgen we te horen dat besloten i s van af volgend jaar de beklimming definitief te sluiten op verzoek v an de lokale stam. Ik denk bij mezelf maar goed ook. En toch blij dat ik dit moment met Maud heb mogen meemaken.
De mereenieloop van Alice springs met de 4 wheel drive via gl en h delen en de prachtige omgeving van jongs canyons heeft met het b ezo en aan park uluru met de twee rotsformaties een onuitwisbare indruk op ons ggemaak.
De volg ende dag stijgen we op vanaf vliegveldj e ayers rock richting Sydney en ge nukkig maken we nog een mooi rondje boven uluru ook vanuit de lucht een rood spektakel.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl